dinsdag 29 januari 2008

Demo gastvrouw van Site Pal

Oplossing met veel mogelijkheden
Links zie je Saskia, de digitale gastvrouw van deze weblog. Op de website van Site Pal zie je welke toepassingen mogelijk zijn. Meer dan 6.000 bedrijven gebruiken deze oplossing. Vind je haar stem niet mooi? De demo is gemaakt door getypte tekst automatisch naar audio te vertalen, dat heeft natuurlijk beperkingen. Gelukkig kun je zelf opnamen (laten) maken, je kunt dus het kwaliteitsniveau kiezen dat je wenselijk vindt. Verder zijn er allerlei opties, zo kun je bijvoorbeeld uit modellen kiezen die je met een druk op de knop kunt kleden en in elke gewenste achtergrond kan plaatsen. Ook kan de gastvrouw veelgestelde vragen beantwoorden. Doordat Saskia zo weinig ruimte krijgt op deze blog, komt deze functie hier niet goed uit de verf. Als je goed kijkt, zie je de vragen -die klikbaar zijn- wel staan.

Hulp aan gebruikers op alle fronten
De vraag is: helpt het? Zoals met zoveel zaken geldt: 'the proof of the pudding is the eating'. Dit demo-model geeft een matige indruk wat mogelijk is, oordeel dus niet te snel. Wie kan het beter laten zien, dan Sitpal zelf? Mijn persoonlijke gebruikerservaring is bijzonder positief:


  • Je krijgt meteen uitleg als je op de website komt. Zelf kun je bepalen of de gastheer/gastvrouw/'webadviseur' automatisch gaat babbelen als de bezoeker komt en of dit bij herhalingsbezoeken ook gebeurt (vermijden irritatie). Je kunt er ook voor kiezen dat je eerst 'play' moet klikken of dat bij 'mouse roll over' de uitleg start.
  • Dan is er ook een heldere 'Tutorial' gemaakt: een filmpje dat uitlegt hoe de website van sitepal werkt. Toch prettig als je zo voorgelicht wordt: het kost veel minder inspanning dan zelf zoeken en lezen, het voelt alsof je echt geholpen wordt.
  • En 'last but not least': er is de knop 'Live assistance available'. Het geeft een prettig gevoel als je dat leest. Ik klikte er op omdat ik een antwoord niet zo snel kon vinden. Je kunt dan meteen chatten met een medewerker die goed helpt. Ook stuurde hij de url van de gebruikershandleiding. Meteen voelt de hele website anders aan. Waarschijnlijk omdat je je gesteund voelt. Je weet: kan ik het niet vinden, dan helpen ze me. Ik heb schermfoto's gemaakt van de conversatie zodat je een indruk krijgt.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Deze gastvrouw geeft toch een persoonlijke touch aan een site!

Anoniem zei

hoi,
ik vind de gastvrouw wel leuk, maar denk dat de life assistance misschien effectiever is, want de gastvrouw geeft neem ik aan een monoloog. de life assistant gaat in op concrete vragen.
misschien wel leuk om de gastvrouw sowieso welkom te laten heten en dat de bezoeker als hij/zij meer introductie van de gastvrouw wil, daar dan voor kan kiezen.
ik vind de links op de blog erg prettig omdat ze op een toegankelijke manier verdieping geven aan de tekstjes. misschien kunnen ze alleen in een nieuw scherm openen?

tot zover een snelle blik, groet Maartje

Anoniem zei

Hoi Maartje,

De gastvrouw kan ook veel gestelde vragen beantwoorden, zo kan Saskia antwoord geven op de vragen 'Wat kan Saskia?' En 'Waar gaat deze weblog over?'. Dat is makkelijk in te voeren. Je kan per pagina verschillende vragen of zelfs een programmeren. Chatten kan zelfs ook. En last but not least is er ook nog een Artificiële Intelligentie module. Of dat werkt, bekijken we nog (zie website Site Pal voor een toelichting).
Wat betreft de links: ben ik met je eens dat ze beter in een ander venster kunnen openen. Kom ik op terug.

Bedankt voor je reactie en gegroet,

Peter Paul

Anoniem zei

Ik heb de site bekeken met de Sitepal Speaking Character.

Ik vind het er allemaal wel leuk uitzien en denk dat de sprekende dame er een extra dimensie aan toe kan voegen. Het gebruik van de weblog en de functie is me nog niet helemaal duidelijk maar dat laat ik me nog wel uitleggen. Ik neem aan dat het instellen van het character van de dame niet door de gebruiker gebeurt maar eenmalig door de ontwikkelaar van de site. Klopt dat? Is het tevens wel zo dat als een gebruiker het irritant zou vinden dat hij dan de mogelijkheid krijgt om deze dame te laten verdwijnen van het scherm? Dat lijkt me wel handig. Is het ook zo dat er bij deze dame een bepaald soort van intelligentie ingebouwd kan worden die je als gebruiker helpt bij je zoekgedrag? Verder vroeg ik mij af of het in een kantooromgeving niet storend is dat er geluid uit je pc komt. Werkt ons principe dan nog wel?


Al met al vind ik het er goed uit zien en ik denk dat het extra waarde kan toevoegen binnen dit project.

Groet, Marco

Anoniem zei

Hallo Marco,

Bedankt voor je reactie! Klopt wat je zegt over het instellen. Om irritatie te voorkomen zou je kunnen kiezen voor de optie ‘alleen spreken als de gebruiker er om vraagt’. Via play button bijv. Intelligentie kan inderdaad toegevoegd worden. Laten verdwijnen van het scherm niet. Kan wel weer een aparte pagina zijn ‘klik hier voor digitale gastvrouw’. En wat betreft kantooromgeving heb je mogelijk gelijk…dat zal een gebruikerstest moeten uitwijzen.

Gegroet,

Peter Paul

Anne zei

Hoi,

Een weblog lijkt mij persoonlijk een goed alternatief voor een nieuwsbrief.
Voordelen mijn inziens:
-oude items blijven beschikbaar
-directe reactie mogelijkheden (interactief)
-erg visueel (en daarmee ook logisch links te plaatsen naar doc's en websites)
Nadeel:
-actueel houden in een must.

Ik vind de sitepal hier minder op z'n plek.

Groet, Anne