zaterdag 9 februari 2008

Gebruikersonderzoek

Co-productie
Het betrekken van gebruikers vanaf de eerste stappen levert veel winst in latere fasen. De onderstaande figuur geeft dit weer (bron: VinVis, Reinoud Hulzebosch).


Afbakening gebruikersonderzoek

De volgende stap is dus gebruikersinterviews. Functionarissen bij projectontwikkelaars die interesse hebben voor duurzaam bouwen en die de SenterNovem website gebruiken vormen de doelgroep. Profiel test gebruiker: ‘Gemiddeld gemotiveerd’ om info te zoeken. Mensen die niet gemotiveerd zijn, kun je namelijk ook niet overhalen met een gebruikersvriendelijke hulpmiddel; gebruikers die hoog gemotiveerd zijn, vinden de informatie nu ook (hebben een ‘grotere batterij’ tijdens het zoeken dus gaan langer door). Heb je contactpersonen die aan dit profiel voldoen? Laat het ons weten.

Concept vragenlijst
Laat het ons ook weten als je opmerkingen of aanvullingen hebt op onderstaande checklist:
  • Gebruikt u de website van SenterNovem voor informatie over duurzaam bouwen? (selectievraag)
  • Hoe vaak zoekt u informatie over duurzaam bouwen op internet? Welke websites? Gebruikt u ook geluid? Video’s?
  • Hoe vaak zoekt u informatie over duurzaam bouwen op de SenterNovem website?
  • Hoe lang zoekt u gemiddeld per keer?
  • Welke soort informatie zoekt u? Technisch/financieel/proces/praktijk. Voorbeelden laten noemen. Waar heeft u deze informatie voor nodig? Wat doet u met deze informatie? Opsomming taken.
  • Waar zoekt u: op kantoor of ook thuis?
  • Wat waren de drie laatste vragen / redenen om de SenterNovem website te bezoeken?
  • Hoe verliep deze zoektocht / het bezoek? Vond u wat u zocht? Positieve en negatieve ervaring SenterNovem website.
  • Welke vragen heeft u op dit moment over duurzaam bouwen?
  • Samen naar SenterNovem site: kunt u laten zien hoe u de website gebruikt om uw vragen te beantwoorden. Noteer: zoekwoorden, onderwerpen, zoekpatroon, positieve en negatieve ervaringen.
  • Hoe zou u sneller geholpen kunnen worden?
  • Voorleggen ideeën: showroom, ‘live assistance available’ (chat of bel), hulpscherm, gastvrouw, startpagina’s, themanieuwsbrief. Positieve en negatieve kanten oplossingen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo,

Ik heb al een paar vragen/opmerkingen over de checklijst.
Allereerst is het doel van deze lijst mij niet geheel duidelijk. Dient deze lijst als gebruikersinterview?
Zo ja, dan mist nog de verdere selctie van de doelgroep. Zoiets van waar bent u werkzaam? En hebt u interesse in duurzaam bouwen?

Verder is voor mij de noodzaak van de vraag van waar men zoekt: thuis of op kantoor, niet geheel duidelijk.
En tenslotte mist bij het voorleggen van ideeën de weblog.

Groet, Anne

Anoniem zei

Hallo Anne, dank voor je reactie. Het is inderdaad een gebruikersinterview en de selectievragen worden nog toegevoegd. Wat betreft de vraag over thuis en kantoor: dit is bijvoorbeeld relevant als ze geen video kunnen bekijken op de zaak maar thuis wel. Ik voeg de weblog toe als mogelijke oplossing. Gegroet, Peter Paul

Anoniem zei

Hallo,
even een korte reactie op de vragenlijst. 1. Het onderwerp waar je mee binnenkomt is duurzaam bouwen. M.i. het verkeerde onderwerp. Tot nu toe is vooral gecommuniceerd door SN over energieconcepten, energiebesparing, duurzame energie in gebouwen. Dat soort kennis wil je ook ontsluiten. Dus moet je daarnaar vragen en niet naar duurzaam bouwen.
2. Bij het voorleggen van ideeen moet je bij elk middel helder beschrijven wat je bedoelt. Zodat de geinterviewde het weet en dat je dus over hetzelfde hebt.
Marijke

Anoniem zei

Hallo Marijke,

Bedankt voor je reactie. We hebben deze je opmerkingen meegenomen. Primair doel van de tests is de perceptie van de gebruiker te doorgronden en de begrippen waarin deze denkt. Bij de ontwikkeling van het prototype in de volgende fase nemen we de indeling die SenterNovem hanteert ook mee.

Groeten, Peter Paul