zaterdag 9 februari 2008

Gebruikersonderzoek

Co-productie
Het betrekken van gebruikers vanaf de eerste stappen levert veel winst in latere fasen. De onderstaande figuur geeft dit weer (bron: VinVis, Reinoud Hulzebosch).


Afbakening gebruikersonderzoek

De volgende stap is dus gebruikersinterviews. Functionarissen bij projectontwikkelaars die interesse hebben voor duurzaam bouwen en die de SenterNovem website gebruiken vormen de doelgroep. Profiel test gebruiker: ‘Gemiddeld gemotiveerd’ om info te zoeken. Mensen die niet gemotiveerd zijn, kun je namelijk ook niet overhalen met een gebruikersvriendelijke hulpmiddel; gebruikers die hoog gemotiveerd zijn, vinden de informatie nu ook (hebben een ‘grotere batterij’ tijdens het zoeken dus gaan langer door). Heb je contactpersonen die aan dit profiel voldoen? Laat het ons weten.

Concept vragenlijst
Laat het ons ook weten als je opmerkingen of aanvullingen hebt op onderstaande checklist:
  • Gebruikt u de website van SenterNovem voor informatie over duurzaam bouwen? (selectievraag)
  • Hoe vaak zoekt u informatie over duurzaam bouwen op internet? Welke websites? Gebruikt u ook geluid? Video’s?
  • Hoe vaak zoekt u informatie over duurzaam bouwen op de SenterNovem website?
  • Hoe lang zoekt u gemiddeld per keer?
  • Welke soort informatie zoekt u? Technisch/financieel/proces/praktijk. Voorbeelden laten noemen. Waar heeft u deze informatie voor nodig? Wat doet u met deze informatie? Opsomming taken.
  • Waar zoekt u: op kantoor of ook thuis?
  • Wat waren de drie laatste vragen / redenen om de SenterNovem website te bezoeken?
  • Hoe verliep deze zoektocht / het bezoek? Vond u wat u zocht? Positieve en negatieve ervaring SenterNovem website.
  • Welke vragen heeft u op dit moment over duurzaam bouwen?
  • Samen naar SenterNovem site: kunt u laten zien hoe u de website gebruikt om uw vragen te beantwoorden. Noteer: zoekwoorden, onderwerpen, zoekpatroon, positieve en negatieve ervaringen.
  • Hoe zou u sneller geholpen kunnen worden?
  • Voorleggen ideeën: showroom, ‘live assistance available’ (chat of bel), hulpscherm, gastvrouw, startpagina’s, themanieuwsbrief. Positieve en negatieve kanten oplossingen.

Rol weblog Connected-1

Tweerichtingscommunicatie
Een webblog –ook wel blog genoemd- is een website waarmee je snel je ideeën kunt delen, met anderen kunt communiceren en meer. Je publiceert artikelen in omgekeerd chronologische volgorde. De Blog Connected-1 is een ‘tweerichtings-communicatiemiddel’ voor SenterNovem adviseurs, gebruikers die de oplossingen testen en de expertgroep. Artikelen over de voortgang, resultaten van gebruikersonderzoek, reacties, discussiepunten en opiniepeilingen komen op deze blog. Onderzoek onder doelgroepen wijst uit dat tweerichtingscommunicatie wenselijk is en dat gebruikers aanbod gestuurde communicatie laag waarderen.

Welke rol een nieuwe webblog zou kunnen spelen als oplossing om kennis te ontsluiten, moet bekeken worden. Het staat los van de deeloplossingen: digitale showroom, gastvrouw, startpagina’s en thematische nieuwsbrief.

Stand van zaken
De weblog Connected-1 heeft nu 5 artikelen:

Blijf op de hoogte
Leden van de projectgroep Connected-1 ontvangen een mailtje als er een nieuw artikel is geplaatst. Reacties bij voorkeur op deze weblog, juist de interactie maakt een blog geschikt om het project te volgen. Je kunt je ook op deze weblog abonneren. (Hiervoor heb je RSS reader nodig, bijvoorbeeld van Google Reader.)

Soorten en voorbeelden weblogs

Er was een verzoek om enkele voorbeelden te laten zien van weblogs met toelichting. Meer informatie over weblogs tref je op wikipedia. Belangrijk: Blog artikelen zijn transparant, to the point, direct, persoonlijk en eerlijk. Voor promotieteksten is het medium minder geschikt. Voor beleidsmatige formuleringen evenmin. Daardoor kan de geloofwaardigheid van blogs hoger zijn dan tradionele media. Kennis en innovaties zullen in toenemende mate via sociale netwerken als blogs verspreiden voorspellen experts. Voorbeelden van weblogs:

Themablog: een weblog waarop berichten staan over een onderwerp of professie. De mensen die schrijven hebben een passie voor het onderwerp en hebben vaak veel kennis van het onderwerp. Er zijn tegenwoordig webloguitgevers die deze vorm van weblogs professioneel inzetten. Vaak levert een team van auteurs, soms tientallen, artikelen.

  • marketingfacts.nl Een van de meest populaire marketing weblogs in Nederland (ca. 80.000 bezoekers per maand). Informeert over interactieve marketing en nieuwe media. Won in 2006 een Dutch Bloggie in de categorie Beste Themablog.
  • Frankwatching is een weblog met nieuws en opinie over digitale trends. Je vindt er dagelijks artikelen, columns en vele links over trends en ontwikkelingen op het vlak van marketing, media, journalistiek, politiek, toepassingen, kennismanagement, intranet, weblogs, wikis en andere vormen van social software.
  • De kennisbank Bestaande Woning Bouw is een onafhankelijk weblog voor kennisinstituten, opdrachtgevers en marktpartijen

Corporate blog of Businessblog: een themablog dat officieel aan een specifiek bedrijf is verbonden. Het blog kan zowel intern als extern zijn en het blog dient daarbij vooral als communicatie- en marketingkanaal waarbij de interactie mogelijkheden en de geloofwaardigheid van het medium pluspunten zijn. Schrijvers kunnen werknemers zijn, de directeur/CEO, of ingehuurde schrijfers en redacteuren. Voorbeelden:

Wetenschapsblogs

Veel wetenschappers beginnen een logboek op internet over hun vakgebied. Open Laboratory is een boek met de vijftig beste wetenschappelijke weblogartikelen van dit jaar. NRC publiceerde er een artikel over. Voorbeelden:

  • Amerikaanse bioloog Paul Myers van de University of Minnesota trekt 29.000 bezoekers per dag.
  • Brains is a forum for discussing the philosophy of: mind, neuroscience, psychology, and cognitive science. If you work in these areas and would like to become a contributor, please contact the administrator.

Weblogs en Sociale Media
Er zijn nu naar schatting 80 miljoen blogs, dagelijks komen er 70.000 bij. Veel weblogs trekken na verloop van tijd een vast publiek, - uiteenlopend van enkele tientallen tot tienduizenden bezoekers per dag. Blogs horen bij sociale media die het media-, communicatie- en kennislandschap de volgende jaren aangrijpend zullen veranderen. (definitie Wikipedia: Social media democratize information, transforming people from content readers into content publishers. It is the shift from a broadcast mechanism to a many-to-many model, rooted in conversations between authors, people, and peers.)

Sociale media winnen sterk aan invloed. Experts voorspellen dat kennis meer en meer via deze media wordt gedeeld. Door mee te doen laat je je stem horen en kun je kennis verspreiden via netwerken van professionals en geïnteresseerden. "Social media use the “wisdom of crowds” to connect information in a collaborative manner." Meer informatie tref je in de presentatie van TNO en de Erasmus Universiteit aan RMO.