Links zie je Saskia, de digitale gastvrouw van deze weblog. Op de website van Site Pal zie je welke toepassingen mogelijk zijn. Meer dan 6.000 bedrijven gebruiken deze oplossing. Vind je haar stem niet mooi? De demo is gemaakt door getypte tekst automatisch naar audio te vertalen, dat heeft natuurlijk beperkingen. Gelukkig kun je zelf opnamen (laten) maken, je kunt dus het kwaliteitsniveau kiezen dat je wenselijk vindt. Verder zijn er allerlei opties, zo kun je bijvoorbeeld uit modellen kiezen die je met een druk op de knop kunt kleden en in elke gewenste achtergrond kan plaatsen. Ook kan de gastvrouw veelgestelde vragen beantwoorden. Doordat Saskia zo weinig ruimte krijgt op deze blog, komt deze functie hier niet goed uit de verf. Als je goed kijkt, zie je de vragen -die klikbaar zijn- wel staan.
Hulp aan gebruikers op alle fronten
De vraag is: helpt het? Zoals met zoveel zaken geldt: 'the proof of the pudding is the eating'. Dit demo-model geeft een matige indruk wat mogelijk is, oordeel dus niet te snel. Wie kan het beter laten zien, dan Sitpal zelf? Mijn persoonlijke gebruikerservaring is bijzonder positief:
- Je krijgt meteen uitleg als je op de website komt. Zelf kun je bepalen of de gastheer/gastvrouw/'webadviseur' automatisch gaat babbelen als de bezoeker komt en of dit bij herhalingsbezoeken ook gebeurt (vermijden irritatie). Je kunt er ook voor kiezen dat je eerst 'play' moet klikken of dat bij 'mouse roll over' de uitleg start.
- Dan is er ook een heldere 'Tutorial' gemaakt: een filmpje dat uitlegt hoe de website van sitepal werkt. Toch prettig als je zo voorgelicht wordt: het kost veel minder inspanning dan zelf zoeken en lezen, het voelt alsof je echt geholpen wordt.
- En 'last but not least': er is de knop 'Live assistance available'. Het geeft een prettig gevoel als je dat leest. Ik klikte er op omdat ik een antwoord niet zo snel kon vinden. Je kunt dan meteen chatten met een medewerker die goed helpt. Ook stuurde hij de url van de gebruikershandleiding. Meteen voelt de hele website anders aan. Waarschijnlijk omdat je je gesteund voelt. Je weet: kan ik het niet vinden, dan helpen ze me. Ik heb schermfoto's gemaakt van de conversatie zodat je een indruk krijgt.